Nauka języka obcego z piosenek

Nauka języka obcego jest wymagająca, bo jest długotrwała, wymaga wytrwałości i zaangażowania. Dlatego należy stosować nie tylko klasyczne metody nauki, które wymagają świeżego umysłu, ale także lekkie sposoby przyswajania dodatkowego materiału. Najlepiej łączyć je w zależności od potrzeb i możliwości. Jedną z prostych i przyjemnych metod nauki języka obcego jest nauka przy użyciu piosenek.

Dlaczego nic nie zastąpi takiej metody?

Z piosenek można się uczyć wielu języków.
Nauka języka obcego z piosenek powinna być przyjemnością dla dziecka.

Bo to metoda szalenie przyjemna, bo każdy może wybrać taką muzykę, jaką lubi.

Ja osobiście stosuję, tą metodę, kiedy nie mogę się uczyć, bo jestem zajęty innymi aktywnościami lub kiedy jestem tak zmęczony lub zniechęcony do nauki języka, że inne formy nie wchodzą w rachubę.

Jeden z moich dawnych nauczycieli angielskiego – amerykański native, twierdził, że nauka z piosenek nie jest zalecana, bo powoduje stosowanie zwrotów i konstrukcji z piosenek w późniejszej komunikacji językowej. Może to być rodzaj zasadnego argumentu, ale przy stosowaniu nauki z piosenek z umiarem i świadomie, zalety według mnie zdecydowanie przewyższają wady.

Dzieci stosują taką metodę głównie podświadomie. Po prostu często puszczane piosenki zapamiętują mimochodem. Oczywiście w szkole stosowana jest ta metoda bardziej świadomie, bo dzieci uczą się piosenki na pamięć, śpiewają ją i analizują z nauczycielem.

Przykład nauki języka angielskiego z łatwej piosenki

Przykład bardzo prostej piosenki angielskiej dla dzieci, bardzo często wykorzystywanej na wczesnych etapach nauczania angielskiego – w przedszkolach albo początkowych klasach szkoły podstawowej:

Old MacDonald had a farm

Old MacDonald had a farm, EE-I-EE-I-O.

And on that farm he had a cow, EE-I-EE-I-O.

With a moo moo here and a moo moo there

Here a moo, there a moo, everywhere a moo moo

Old MacDonald had a farm, EE-I-EE-I-O.

[w kolejnych zwrotkach wymienia się inne zwierzęta]

Tekst angielski i poniższe tłumaczenie pochodzi z https://www.tekstowo.pl/piosenka,dla_dzieci,old_macdonald_had_a_farm.html

Tłumaczenie:

Pan McDonald farmę miał, ija ija oł.

Krowę na niej hodował, ija ija oł.

Krowa muczy tu i muczy tam

Mu mu tu, mu mu tam, wszędzie tylko mu mu.

Pan McDonald farmę miał ija ija oł.

Oczywiście możemy się spierać co do jakości tłumaczenia, czy nie powinno być np. „Stary Mc Donald”, ale pamiętajmy, że serwisy tłumaczeniowe są dla nas pomocą, a nie wyrocznią i warto rozpatrywać je w kategoriach „co jest w nich dobrego”, a nie „co jest w nich złego”. Jest to dla nas pomoc, ułatwiająca nam szybkie przygotowanie materiałów do nauki. Jeżeli nie jesteśmy biegli w języku obcym, warto zapytać nauczyciela języka albo tłumacza o poprawność naszego tłumaczenia.

Przykład nauki języka francuskiego z trudnej piosenki

Jeżeli interesuje was taki przykład dajcie znać!

Jak wzmocnić metodę nauki języka obcego z piosenek?

Jeżeli dziecko gra na jakimś instrumencie warto połączyć granie z nauką języka. Dziecko, które będzie akompaniowało do śpiewanej piosenki bardziej się zaangażuje w jej nauczenie. Nie musi to być przecież profesjonalne wykonanie, dostosujemy grę do wieku i zdolności dziecka. Czasami dziecko gra na keyboardzie, czasami na gitarze, a czasami razem z innymi dziećmi na lekcjach muzyki dzieci grają proste piosenek na flecie. Każda z tych metod jest dobra na wzmocnienie efektu uczenia się słówek, ale oczywiście konieczne są adaptacje. Jeżeli dziecko nie może śpiewać bo gra na instrumencie dętym, wtedy rodzeństwo albo rodzice mogą przejąć partie wokalne!

Czasami dziecko lubi jakąś piosenkę, bo toważyszy ona jego ulubionej kreskówce. Wykorzystajmy to i zaproponujmy porozmawianie o znaczeniu poszczególnych wyrazów, zwrotów i zdań w danym utworze…

Co jest ważne przy wykorzystaniu piosenek do nauki języka?

Każda metoda nauki ma swoją specyfikę, którą warto znać, żeby stosować ją efektywnie.

  • dostosuj poziom słownictwa do poziomu znajomości języka!
  • dostosuj piosenkę do swoich preferencji muzycznych
  • najpierw zrozum tekst korzystając z tłumaczenia
  • w kolejnym kroku słuchaj piosenki patrząc się w oryginalny tekst piosenki
  • puszczaj piosenkę także gdy wykonujesz inne czynności, nie tylko podczas nauki
  • na koniec słuchaj piosenki bez spoglądania w tekst
  • warto na sam koniec przeanalizować wybrane konstrukcje gramatyczne z piosenki

Czy tylko piosenki?

Tablice podobnie jak piosenki ułatwiają naukę języka.
Tablice ułatwiają naukę żywego języka!

Pamiętajmy, że możemy się uczyć także z innych nieoczywistych dla edukacji materiałów, takich jak gazety, szyldy reklamowe, tabliczki ostrzegawcze w transporcie miejskim i wiele jeszcze innych. Jeżeli poszukujecie takich materiałów napiszcie w komentarzach albo na maila

A jakie są wasze doświadczenia z nauką z piosenek?

Napiszcie o waszych doświadczeniach. Jakich języków się uczyliście? Z jakich piosenek korzystaliście? A może uczyliście się nie tylko języków z piosenek?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót na górę